fredag 15 april 2011

Mitt enkla bidrag till litteraturhistorien: Tomas Tranströmers dikter som sekulär bön


Googla på ”Tomas Tranströmer”, så kommer min D-uppsats från 1995 upp som femte post, före exempelvis Nationalencyklopedins artikel om densamme. Det påpekar gärna Owe Wikström, professor emeritus i religionspsykologi, när vi möts i Uppsala domkyrka eller någon annanstans. Uppsatsen heter Dikten som sekulär bön och handlar om poetens, eller snarare diktjagets, relation till tilliten, tron, Gud eller det där orubbliga KANSKE, hans uppenbarelser, som tycks kunna försätta läsaren i kontakt med tillvarons urgrund.

Idag fyller Tomas Tranströmer 80 år och har veckan lång hyllats på nätet, i tidningar, radio och tv. Ett par nyutkomna bokverk finns också, bland annat litteraturvetaren Staffan Bergstens biografi Tomas Tranströmer, ett diktarporträtt

Där finns min uppsats omnämnd i en fotnot: ”En opublicerad, bibliografiskt tämligen uttömmande sammanställning av och kommentar till forskningen kring Tranströmers religiösa diktning ger Jonas Lindberg i en D2-uppsats vid teologiska institutionen vid Uppsala universitet 1995: ’Dikten som sekulär bön. En teologisk analys av Tomas Tranströmers poesi.’”

Jag tillåter mig härmed att tänka på detta som mitt enkla bidrag till litteraturhistorien och säger grattis till poeten själv på den stora dagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.