onsdag 19 oktober 2011

Tranströmers poesi - Otydlig men intensiv Gudsnärvaro

Foto: Ulla Montán
Den här veckan låter jag delvis någon annan hålla i pennan för denna blogg. Det är Marina Wiik på finska Kyrkpressen, som har gjort en intervju med mig om andligheten i Tomas Tranströmers poesi. Bakgrunden är förstås beslutet om att tilldela honom årets Nobelpris i litteratur. 


En del av intervjun Otydlig men intensiv Gudsnärvaro finns att läsa på tidningens hemsida. Men jag passar också på att lägga till ett citat här, där jag svarar på frågan om poeten, eller snarare det så kallade diktjaget, tror på ett liv efter döden, ett tema som har återkommit under hela Tomas Tranströmers författarliv: 

– När det gäller livet efter detta är poeten inte speciellt specifik. Men han skriver ändå bland annat om ”klockorna som flyger oss hem till sist”, att vi ska bli ”mildare och vildare än här” efter döden och om en vän som säger ”tag din grav och gå”.

Jag tycker att citaten från dikterna här är ett lysande exempel på hur traditionellt kristet bildspråk förnyas och därigenom kan fördjupa visionen kring ett tema som livet efter döden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.