onsdag 4 april 2012

Lynchmobben drar fram på nätet. Den här gången mot en präst.


Kyrkans Tidning skrev igår om en präst i Stockholm, som åter har blivit anmäld till domkapitlet för sexuella relationer till ungdomar i den egna församlingen. Jag ska inte kommentera själva sakfrågan här, för det är inte min sak. Men istället ser jag att internet i ett fall som det här lockar fram nya former av lynchmobbar. Och det är i sig problematiskt, oavsett om det handlar om en präst eller någon annan.

Jag ska erkänna att jag blev nyfiken när Kyrkans tidning skrev att prästen ifråga hade skrivit och låtit publicera en bok om de sexuella relationerna. Det är förmodligen lågt av mig, men jag får försöka skylla på att jag undrar hur man är funtad när man går ut offentligt med något som omgivningen uppfattar som starkt problematiskt. Jag förväntar mig bättre omdöme än så av en präst.

Kyrkans Tidning följer pressetiken och ger inte mer information om prästen ifråga än att det ska vara tämligen svårt att identifiera honom. Men det tog inte så många minuter av googlande för att jag skulle veta vad han heter, var han arbetar, vilka skolor han har gått på, hur gammal han är, när han prästvigdes, vilka verksamheter han sköter i sin församling, att han är tjänstledig för närvarande, vem han är gift med och så vidare.

Större delen av det arbetet hade nämligen redan gjorts av självpåtagna utredare, bland annat på internetforumet Flashback. Och där började det också bli en smula obehagligt. Jag tänker inte i första hand på de hatiska kommentarerna om präster och religion i allmänhet, som förstås fälls också i ett fall som det här. Nej, det var när en av ”utredarna” berättade att han hade sökt prästen på hans arbetstelefon, dock utan att få svar. Det framgår inte varför han ringde, men bara att ta det steget framstår som ett försök att ta lagen i egna händer. Andra uppmanar läsarna att söka upp prästen vid någon av de gudstjänster som han ska hålla och berätta för honom vad de tycker om hans beteende. De flesta av dessa kommentarer fälldes när prästen anmäldes till domkapitlet förra gången, men lär kunna öka igen med den nya anmälan.

Än en gång – jag kommenterar inte sakfrågan kring prästen och hans beteende, även om det onekligen framstår som mycket problematiskt. Men pressetiken behövs i högsta grad på internet också, hur nu det ska gå till. Det är inte bara högerextremister som hetsar varandra till överloppsgärningar, utan till synes helt vanliga medborgare kan också bit för bit förmå varandra till övertramp. Frågan är vilka inre spärrar de har och när det börjar spåra ur på allvar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.